El 2 de juliol de 1969, avui just fa 50 anys, s’inaugurava el tram Montgat-Mataró de l’actual autopista C-32 –aleshores A-19.
Era la primera vegada que es posava en marxa, a l’Estat espanyol, una autopista de peatge. El projecte de construcció començava oficialment després de l’aprovació d’un decret llei el 1967, tot i dos anys abans ja s’0havia començat a estudiar la possibilitat d’implantar el pagament per fer servir aquestes vies, seguint el model que ja funcionava a Itàlia des de ja feia diverses dècades.
El febrer de 1967 es consistuïa la Sociedad Autopistas, Concesionaria Española S.A., (ACESA), que posteriorment s’integraria a Abertis. A aquesta societat se li va adjudicar la construcció, conservació i explotació dels trams d’autopista entre Barcelona i Mataró, entre Barcelona i la Jonquera i entre la mateixa capital catalana i Tarragona; eren els tres primers trams d’autopista de peatge de l’Estat.
Ara fa just 50 anys s’inaugurava el tram d’autopista entre Montgat i Mataró, el mateix dia que també es posaven en marxa el tram d’unió entre la Diagonal i Molins de Rei i entre Glòries i Montgat.
De fet, un any abans ja havia entrat en funcionament el tram entre Badalona i Montgat. Aleshores, els més de 16 quilòmetres entre Montgat i Mataró van suposar una perllongació de peatge de la via.
20 anys més tard, el 1990, un nou real decret va modificar la concessió, obligant a ACESA a construir un nou carril entre Montgat i la capital maresmenca. Uns anys més tard, el 1994, entraven en funcionament la Ronda de Mataró i també el tram entre Mataró i Palafolls.
L’actual autopista C-32 ha estat i és, actualment, objecte de protestes. La plataforma Preservem el Maresme fa temps que reclama la gratuïtat de la via, que consideren un “espoli” de diner públic, i reclamen que es millorin les carreteres existents. Per la seva banda, la plataforma Aturem la C-32 continua la seva lluita contra el projecte de perllongació de l’autopista entre Tordera i Lloret, que el Govern català ha reactivat recentment.
En els darrers dies, diverses persones es concentren als boscos de Lloret per impedir la tala d’arbres que s’està duent a terme com a treballs previs a les obres.
La concessió inicial de l’autopista del Maresme va vèncer ara fa 15 anys, però actualment el tram entre Montgat i Palafolls mantindrà els seus peatges fins l’any 2021.
Recupereu aquí el document del NO-DO, el noticiari setmanal del règim franquista, que parlava sobre l’aleshores recentment inaugurada autopista del Maresme: