
El vaixell “Ciudad de Barcelona” es va enfonsar un 30 de maig del 1937 davant la platja de Malgrat de Mar, torpedinat per un submarí italià. Havia sortit de Marsella, transportava uns 280 brigadistes internacionals, molts de nacionalitat nord-americana, alguns vehicles i aliments que havien d’arribar a Barcelona i València. El vaixell va ser bombardejat quan passava per Lloret i es va enfonsar davant la platja de Malgrat, en un intent d’arribar fins al banc de sorra. Hi van morir una cinquantena de persones.
Enguany es commemoren 80 anys del succés i els arxius locals de Malgrat i Mataró s’han coordinat per homenatjar els brigadistes internacionals que van morir en l’enfonsament.
Fa cinc anys, el maig del 2012, Malgrat ja va commemorar el 75è aniversari dels fets en un acte emotiu on hi van participar familiars dels brigadistes que van morir que va consistir en una ofrena floral sobre les restes del vaixell enfonsat.
Els actes busquen homenatjar però també recordar i recuperar la memòria història amb unes jornades que tindran lloc des del 27 al 30 de maig. Malgrat ha implicat a Mataró perquè, tot i que el vaixell es va enfonsar davant la costa del municipi veí, va ser Mataró qui va acollir els ferits de l’enfonsament a l’antic hospital internacional.
Així, el 27 de maig hi haurà una visita a l’antic hospital de la capital maresmenca i una xerrada sota el títol “Mataró i l’enfonsament del Ciudad de Barcelona” a càrrec dels historiadors Sònia Garangou i Josep Xaubet.
El 28 de maig l’Arxiu Municipal de Malgrat acollirà una conferència a càrrec de la doctora en Història Lourdes Prades amb el títol “Recuperem la història dels brigadistes”.
La historiadora Sònia Garangou oferirà la conferència L’enfonsament del Ciudad de Barcelona: de l’oblit a la recuperació.
Per Garangou, durant els últims cinc anys s’ha trobat un gran volum d’informació amb el que s’ha pogut conèixer l’origen de les persones que viatjaven en el vaixell: provenien d’Estats Units, Canadà, Dinamarca, Itàlia i França però també d’Austràlia i Nova Zelanda.
El proper 30 de maig, quan es compleixen 80 anys de l’enfonsament, Malgrat homenatjarà els brigadistes en un acte davant l’estació amb una lectura de textos a càrrec de l’actriu Assumpta Mercader i el periodista Albert Serrano. Un acte on es preveu la participació de familiars de les víctimes.