El Consell Comarcal del Maresme ha engegat un nou servei destinat a atendre persones que es troben amb la impossibilitat de fer front al pagament de factures energètiques i poder mantenir així la llar en condicions adequades a la temperatura segons l’època de l’any.
Es tracta de la nova Oficina Itinerant d’Atenció a la Vulnerabilitat Energètica, que s’ha iniciat com a prova pilot amb l’objectiu de reduir aquestes situacions en els 25 municipis del Maresme de menys de 20.000 habitants.
Segons ha informat el CCM, aquest nou servei comarcal té dos fronts d’actuació. D’una banda, defensar els drets de les persones davant de les companyies energètiques; de l’altra, impulsar actuacions a les llars que contribueixin a fer-les més eficients energèticament.
El consell assegura que els dos àmbits van estretament lligats i convergeixen en les dues línies estratègiques d’actuació aprovades per l’ens, com són la lluita contra la pobresa i la mitigació dels efectes del canvi climàtic.
Aquest servei, afegeix el CCM, està concebut com un suport directe als serveis socials municipals que, en els darrers anys. han constatat que la vulnerabilitat energètica és una de les principals dificultats de les famílies.
L’any 2017, en els 25 municipis de menys de 20.000 habitants de la comarca es van iniciar més de 1.300 expedients i es van atendre més de 2.200 persones en situació de vulnerabilitat energètica.
Un cop l’usuari arriba a l’Oficina, es realitza una diagnosi de la despesa, costums i hàbits energètics de la unitat familiar i, en funció de la situació, s’estableix un pla d’actuació.
Aquest pla pot passar per la modificació dels contractes amb les companyies asseguradores, la negociació de cara al pagament dels deutes, la gestió dels talls de subministrament, l’aplicació de millores d’eficiència energètica a la llar, la implantació de mesures estalviadores de baix cost, entre d’altres.
Segons el CCM, però, el valor afegit d’aquesta nova oficina és el procés que duen a terme els professionals d’acompanyament, educació i empoderament per aconseguir un canvi d’hàbits energètics i de defensa dels drets de la persona consumidora.
L’Oficina, que s’ha posat en marxa aquesta setmana, es desplaçarà per un total d’11 punts del Maresme, entre d’altres a Malgrat de Mar, Tordera, Calella o a les mateixes instal·lacions del Consell Comarcal, a Mataró.
Des d’aquests punts es donarà cobertura als municipis inclosos a l’Àrea Bàsica de Serveis Socials del Consell Comarcal, quedant-ne exclosos els que superen els 20.000 habitants.