Un estudi del RACC posa en dubte la capacitat de fins a cinc línies de Rodalies per fer front al previsible increment de la demanda de transport públic que comportarà l’entrada en funcionament de la zona de baixes emissions (ZBE) a Barcelona el proper 1 de gener. El problema no és tant quin mitjà de transport alternatiu triaran els usuaris dels vehicles que ja no podran circular amb les restriccions, sinó que actualment aquestes línies, entre elles les de rodalies del Maresme, ja estan per sobre de la seva capacitat màxima en hores punta i, per tant, segons l’entitat, no tenen marge per assumir nous potencials viatgers. Es tracta de les línies que uneixen la zona del Llobregat, el Maresme i algunes del Vallès amb Barcelona. El RACC conclou que si no s’apliquen actuacions de millora de la freqüència difícilment es podrà satisfer l’increment de demanda d’usuaris.
Segons el RACC la línia R1 supera el 100% de la seva capacitat entre dos quarts de vuit i dos quarts de nou del matí d’un dia laborable. Com a possible solució , el RACC recomana incrementar les freqüències i la capacitat de Rodalies i plantejar-se noves inversions, com ara el desdoblament de la R3 o un tercer túnel per a les Rodalies de Barcelona, així com reforçar els serveis del bus exprés, que es considera que actualment està al 75% de la seva capacitat.
L’entitat també ha intentat analitzar quin serà l’increment de demanda de transport públic a partir d’una enquesta a 400 usuaris que hauran de deixar el cotxe a casa a partir mes de gener perquè no complirà amb la normativa ambiental. Entre un 30% i un 40% dels usuaris de dins la ciutat com dels que venen de l’àrea metropolitana han decidit fer ús del transport públic a partir del mes que ve i només un 20% ha decidit camprar-se un nou vehicle que compleixi les restriccions.
El RACC estima que en total uns 108.000 vehicles es quedaran sense etiqueta ambiental i que 134.000 persones necessitaran una alternativa de transport.
ARA/RP