URGENT

La fi dels peatges a la C-32 suposa per Palafolls deixar d’ingressar l’IBI de l’autopista

Compartiu aquesta història

Estava previst que l’aixecada de les barreres dels peatges de la C-32 fos al punt de la mitjanit, amb l’inici del dia 1 de setembre, moment en què finalitzava la concessió de l’autopista, però l’efemèride va avançar-se a quarts de 9 del vespre. A partir d’aquella hora, els vehicles que passaven pels peatges repartits per l’autopista del Maresme ja no s’havien d’aturar al peatge per pagar.

Uns senyals indiquen des d’ahir que es rebaixi la velocitat a 30 quilòmetres per hora quan els conductors s’aproximin al peatge, i un cartell de color blau a les caixes de pagament demana “no aturar-se”. És el símbol inequívoc que, després de 52 anys -27 en el cas del tram Mataró-Palafolls- ja no s’ha de pagar per circular per la C-32.

L’aixecada de les barreres dels peatges suposa una bona notícia pels usuaris dels més de 500 quilòmetres de vies ràpides per on, des d’avui dimecres, ja no cal aturar-se i pagar per passar-hi. Malgrat tot, i entre les conseqüències que té aquest canvi històric, els municipis per on passen les autopistes on avui ja no hi ha concessió deixen d’ingressar l’IBI corresponent per part de les concessionàries.

En el cas de Palafolls, aquest impost suposava una recaptació de més de 270 Mil euros pel consistori, i amb la fi de la concessió l’any vinent ja no s’ingressarà.

Això, segons Francesc Alemany, alcalde de Palafolls, suposarà una afectació important a la capacitat econòmica de l’ajuntament en un moment ja força complicat per la ciutadania a l’hora de pagar impostos i taxes.

Per tot plegat, Alemany augura una elaboració d’un pressupost per l’any vinent “complexa”, pel fet de tractar-se d’una quantitat econòmica important i per la manca d’alternatives per part de les altres administracions. Tot i així, l’alcalde assegura que s’intentarà elaborar uns comptes amb una mínima afectació a la ciutadania.

Des d’avui, Catalunya queda lliure de peatges a les autopistes de la xarxa de carreteres de l’Estat, però manté encara els peatges de les vies que depenen de la Generalitat, com són el tram sud de la C-32 i la C-16. A la vegada, continuen existint els anomenats “peatges a l’ombra”, les vies on el govern paga a una empresa privada que gestiona la infraestructura. Segons cada cas, aquestes concessions s’acabaran entre els anys 2038 i 2041.

A les vies on avui s’ha acabat la concessió, ara el manteniment anirà a càrrec dels pressupostos de les administracions, a l’espera d’establir nous sistemes de pagament pels usuaris.

Subscriu-te gratuïtament,
el butlletí de notícies cada dia al teu correu.

El més llegit

Àmbits geogràfics