El grup municipal del PP ha presentat al·legacions a les ordenances fiscals del 2017 aprovades en el ple del passat novembre. La proposta del govern local contenia la congelació dels impostos com l’IBI, el de circulació, la recollida d’escombraries i també altres preus de serveis públics com ara la llar d’infants i l’escola de música de Palafolls.
El regidor Óscar Bermán, per contra, ha proposat baixar alguns dels impostos i congelar la resta de taxes. Entre ells, l’IBI.
Precisament el ple extraordinari es convocava després que el govern espanyol apliqués un augment de l’1,08% dels valors cadastrals als municipis que no havien revisat el cadastre en els últims anys. Així, Palafolls l’afectava ja que feia 30 anys que no es revisava el cadastre.
Per evitar l’augment i seguir amb la política de congelació d’impostos que ja havia aprovat l’Ajuntament, el consistori va abaixar el coeficient que aplicava fins ara per neutralitzar l’apujada que decretava el govern central. Bermán, però, ha culpat el govern municipal per no haver renovat en tres dècades el cadastre.
Abans, però, el regidor popular havia proposat baixar, precisament, l’IBI, del 0,82 al 0,72% i incloure bonificacions i exempcions.
El text de Bermán també contenia baixar el coeficient de l’impost de circulació en tots els vehicles i també reduir reduir el percentatge del 29% al 26% de l’impost sobre l’increment del valor del terreny urbà.
La proposta sol·licitava reduir la taxa que s’aplica per expedir documents administratius als aturats i a joves entre 18 i 30 anys amb una difícil situació econòmica familiar, conté el text. Una bonificació que s’hauria de fer adjuntant documentació que ho demostrés. També ha demanat rebaixar l’impost sobre construccions i obres, amb la voluntat de reactivar el sector de la construcció, diu Bermán, baixant la taxa un 5% i reduir 60 euros el mòdul bàsic als 600 euros.
A més, sol·licitava baixar l’impost sobre activitats econòmiques, una taxa que només s’aplica a les empreses que facturen a partir d’1 milió d’euros i la congelació de la resta d’impostos.
Francesc Alemany, portaveu de l’’altre partit a l’oposició, ERC, apuntava que algunes propostes del popular tindrien un baix impacte econòmic en els ciutadans, però que d’altres, amb més pes, s’haurien hagut de debatre mesos abans que el govern fes la seva proposta de les ordenances.
El govern local va desestimar la proposta de Bermán i es van aprovar definitivament tant les ordenances fiscals del 2017, que mantenen la mateixa pressió fiscal que l’any passat, com també la reducció de l’IBI que deixava sense efecte l’augment del govern espanyol.