La revisió de tarifes pel nou any ha provocat que les autopistes de la Generalitat pateixin enguany una pujada dels preus del trajecte d’un 2,2% de mitjana.
Entre elles, l’autopista que incrementa el seu cost per circular-hi aquest 2019 és la C-32, que s’encareix especialment en 3 dels seus trams, com són el de Sitges-el Vendrell, Montgat-Mataró i Mataró-Palafolls.
El tram del Baix Maresme pateix un augment d’entre 0,35 i fins als 1,42 euros en funció de la sortida, però el preu del tram de C-32 que arriba fins al nostre municipi s’estableix enguany als 2,35 euros, un increment del 2,17% respecte el 2018.
De fet, el tram entre la capital maresmenca i Palafolls és un dels trams més cars de Catalunya pel que fa a la relació cost/quilometratge.
Pel que fa l’autopista entre Mataró i Barcelona, es tracta de la més antiga de l’Estat i sempre ha estat de pagament, malgrat les contínues reclamacions perquè s’elimini el peatge d’una via que ja es considera totalment amortitzada.
La revisió anual de les tarifes i els peatges es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat el passat 18 de desembre, i no té en compte els descomptes que s’apliquen a les carreteres catalanes.
A nivell estatal, els peatges de les autopistes que pertanyen al Ministeri de Foment, augmenten al conjunt de l’Estat una mitjana de l’1,67%.
Tot plegat, en un 2019 en què Catalunya viurà per primera vegada la supressió d’un peatge. Serà la concessió de l’AP-7 en el seu tram sud, entre Tarragona i Alacant, que s’acaba enguany.
Serà la primera supressió d’un peatge al territori català, però caldrà esperar fins a dos anys més, al 2021, per viure els següents casos.
D’aquí a dos anys acabarà un gran gruix de peatges, entre ells l’AP-7 nord, de la Jonquera a Tarragona, l’AP-2, de la barrera del Mediterrani a Saragossa, la C-33 de Barcelona a Granollers i també el tram de la C-32 entre Montgat i Palafolls. Es tracta de vies operades per Abertis a través de les societats Acesa i Invicat.
A partir del 2021 s’aniran acabant la resta de concessions d’autopistes a Catalunya, tant els peatges explícits com els que es consideren peatges “a l’ombra”, acabant el 2042 amb el tram de la C-15 entre Vilanova i Manresa.